Skogskursen Ekhjärtknäpparen

Välkommen med din anmälan till skogskursen ”Ekhjärtknäpparen” (aug-okt 2024)
Utbildning i starkt hotade och akut hotade arter, med artkunskap, praktisk inventering och hur vi omsätter lag och kunskap i praktiska insatser till skydd av skog.
Namnet ”Ekhjärtknäpparen” är kursens namn eftersom det var en av de två arter som miljö- och klimatministern i juni 2024 nämnde som sådan art som kan påverka pågående markanvändning i framtiden, då endast starkt hotade och akut hotade arter (utöver de med EU-skydd), planeras kunna påverka ”pågående markanvändning”, dvs kalhyggesbruket. Vi behöver alltså lära nytt och mer!

Syftet är att få fler medlemmar att artinventera, syftet är också att få fler medlemmar att gå med i sin krets skogsgrupp och/eller i ett länsövergripande skogsnätverk. Resultatet förväntas bli att fler artinventerar och agerar utifrån sina artfynd, för att bistå markägare med information, för att kommunicera till länsstyrelse och skogsstyrelse samt att tillvarata den biologiska mångfalden i avverkningsanmälda områden och att driva skogsprocess.

Datum: Kursen pågår 31/8 – 13/10, se varje enskilt kursmoment, och du kan valfritt delta i ett eller flera av kursmomenten.

Läs vidare på sidan Skogskurs. Där hittar du också anslutningslänkar till de digitala träffarna.