EU-valet 2024

EU-valet 2024: Var med och lyssna in våra sakkunniga!

Webbinarier om hur EU påverkar oss
Naturskyddsföreningens region Östergötland-Jönköping genomför under 2024 en kort serie temawebbinarier där sakkunniga går igenom EU-politiken och hur den påverkar Sverige på olika områden, såsom skog, klimat, miljögifter, jordbruk och hav. Webbinarierna är öppna för alla, medlemmar som blivande medlemmar.

Måndag 29/4 kl 18.00-19.00
EU och EU-valet: Hur fungerar EU och vad står på spel inför EU-valet?
EU har stort inflytande över klimat- och miljöpolitiken i Sverige. En stor majoritet av alla lagstiftningar på klimat- och miljöområdet stiftas av EU:s institutioner i Bryssel. De senaste åren har klimat- och miljöfrågorna stått i centrum för beslutsfattare i EU och man har förhandlat fram en mängd nya lagstiftningar som påverkar politiken i Sverige samt för svenska regioner och kommuner.
De senaste årens utmaningar med pandemi, krig och ett sämre ekonomiskt läge har förändrat den politiska spelplanen och prioriteringarna inom EU. Vissa partigrupper i EU-parlamentet och flera av EU:s medlemsländer har under den senaste tiden velat prioritera ned klimat- och miljöpolitiken och tycker att EU gjort tillräckligt. Därför blir EU-valet och hur vi EU-medborgare röstar helt avgörande för att klimat- och miljöfrågor ska fortsatta vara högt på agendan.
David Erlandsson, EU-strateg på Naturskyddsföreningens rikskansli, berättar om hur EU:s institutioner fungerar och hur lagstifning på EU-nivå förhandlas fram. Varför det är viktigt för Naturskyddsföreningen att påverka EU:s beslutsfattare och andra intresseorganisationer. Samt varför EU-valet kommer bli avgörande för EU:s klimat- och miljöpolitik.
Anmälan: https://forms.office.com/e/Jj6fT9Q0JW

Måndag 6/5 kl 18.00-19.00 – FLYTTAT till 29/5
EU och biologisk mångfald: Globalt ledarskap eller kraschlandning?

Torsdag 16 maj kl 18.00-19.00
EU och lantbruket: vart är vi på väg?
40 procent av Europas landareal används idag till jordbruk. Dagens livsmedelssystem har gett oss billig mat. Samtidigt minskar både antalet lantbrukare och den biologiska mångfalden. Med utgångspunkt i denna utmaning undersöker Naturskyddsföreningens nya rapport ”Lantbruket, samhället och den biologiska mångfalden” hur pressen att intensifiera motverkar ett livskraftigt och hållbart lantbruk i en frisk natur. Hur kan lantbruk drivas för ett mer mångfacetterat och långsiktigt lönsamt lantbruk som både politik, marknad och konsumenter vill?
Lantbrukare får otillräcklig ersättning för miljönyttor som biologisk mångfald, öppna landskap eller kolinlagring och den allt mer insatsberoende produktion med större och färre lantbruksföretag har också ökat sårbarheten i Sverige. Sammantaget har utvecklingen lett till ett landskap med allt mindre utrymme för biologisk mångfald. Förlusten av lantbruksföretag och förlusten av biologisk mångfald är två sidor av samma mynt och en utveckling som upprätthålls av såväl marknad, politik som teknik.
EU och lantbruket är en het potatis, och om den potatisen kommer vid kvällens webbinarium Pim Bendt att berätta mera. Pim är enhetschef för odlingslandskap och gruvor vid Naturskyddsföreningens rikskansli.
Anmälan: https://forms.office.com/e/Ejs26am18H

Anslut till mötet
Alt A: Direktlänk Anslut till mötet nu

Alt B: https://www.microsoft.com/sv-se/microsoft-teams/join-a-meeting
Mötes-ID: 336 546 784 904
Lösenord: vu5vtg

Tisdag 21 maj kl 18.00-19.00
EU och havet: hur EU och EU:s politik och lagstiftning påverkar vår svenska havsmiljö, med exempel kring fiske, marina skyddade områden och tumlare.
Strömmingen i Östersjön har minskat dramatiskt. EU-kommissionen gick i höstas ut med att en rekommendation om att stoppa allt riktat fiske av strömming för att bestånden inte ska kollapsa. Men politikerna ville annat. EU:s ministerråd beslutade istället att nästan 100 000 ton strömming ska få fiskas upp i Bottenviken och centrala östersjön – trots den allvarliga situationen för fisken. Och visste du att det endast finns några hundra individer av Östersjötumlaren kvar idag? Populationen är akut hotad och riskerar att gå förlorad för alltid. Om detta och mycket mer berättar:
Ida Carlén är marinbiolog och havssakkunnig på Naturskyddsföreningens rikskansli och har jobbat med havsfrågor och EU-policy i ungefär 8 år.
Anmälan: https://forms.office.com/e/U7JD8nVwBQ

Onsdag 29 maj kl 18.00-19.00
EU och biologisk mångfald: Globalt ledarskap eller kraschlandning?
I december 2022 enades världens länder om ett globalt räddningsavtal för den biologiska mångfalden. EU var avgörande för att få avtalet på plats, och planerade ambitiösa reformer för att hantera naturkrisen inom unionen. När vi nu närmar oss val till EU-parlamentet har det politiska landskapet förändrats, flera av de lagar och styrmedel som utlovades har antingen skrotats eller fastnat i beslutsmaskineriet, och EU:s roll som pådrivare i det globala arbetet med biologisk mångfald är hotad.
Jörgen Sundin, sakkunnig biologisk mångfald på Naturskyddsföreningens rikskansli, berättar om EU:s politik för biologisk mångfald och varför det kommande EU-valet är viktigt inte bara för naturen i Sverige och Europa, utan i hela världen. Jörgen kommer också att berätta om hur du som miljöengagerad aktiv i föreningen kan ta hjälp av EU:s lagstiftning i ditt arbete på lokal nivå.
Anmälan: https://forms.office.com/e/K7gm2kZ2wj

Välkomna!