Projekt Mer Ekologiskt i Jönköpings län

Projektet

Region Jönköpings län har beviljats bidrag för ett projekt, ”Mer ekologiskt i Jönköpings län” för att synliggöra ekologisk matproduktion i regionen. Samarbetspartner i projektet är Länsstyrelsen i Jönköpings län, Föreningen Refarm Linné och Naturskyddsföreningen Jönköpings länsförbund. Vi fyller löpande på med information vartefter planeringen fortskrider.

Varför gör vi det här?

Syftet med projektet är att synliggöra och skapa medvetenhet om den ekologiska produktionen i Jönköpings län – dess fördelar och påverkan på biologisk mångfald, klimat och miljö.

Målet med projektet är att under projekttiden ha genomfört minst en kunskaps- eller kompetenshöjande insats i form av studiebesök, föreläsning eller workshop i alla länets kommuner och att inom alla länets kommuner erbjuda olika möjligheter för konsumenter att möta producenter, få information kring ekologiska produkter och dess mervärden för biologisk mångfald, klimat, miljö och hälsa.

Målgruppen Under projekttiden kommer ett brett spektra av aktiviteter att anordnas: bl.a. studiebesök på ekologiska gårdar i länet, konsumentföreläsningar i samarbete med Naturskyddsföreningen, inspirationsutbildningar och kompetensutveckling för kommunernas måltidsverksamheter, upphandlare, strateger, utvecklare och politiker, odling för elever, pedagoger och vårdnadshavare.

Projektet ska bidra till att öka kunskapen och efterfrågan på ekologiska livsmedel som produceras och/eller förförädlas i Jönköpings län.

Planering

Planeringen för olika aktiviteter pågår löpande och slutdatum för projektet är den 5 april 2025. Det ska tas fram ett kortfattat informationsmaterial i form av en flyer som kan användas vid kommande arrangemang.
Refarm Linné arbetar med frågor kring livsmedel och hållbarhet och bland annat så utbildar de måltidspersonal och har också haft projekt med barn och ungdomar kring lokal odling. En tanke är att intressera kommunerna för utbildningar i ämnet.

Projektstart 19 juni 2023

September 2023

9–10 sep. Synliggöra projektet och de ekologiska gårdarna som är med på Gårdsrundan. Se gårdar som är med längst ner i dokumentet.

16 sept. Öppna ekogårdar i samverkan med Ekologiska lantbrukarna (konsument-föreläsning, medverkan på Jussö Ekogård)

23 sep. Ekodagen – möjlighet att visa upp ekologiska produkter från länet i samband Ekomarknad på EU:s ekodag i samverkan med det småländska pizzamästerskapet.
Internationella ekodagen firades med matmarknad och pizzamästerskap! | Facebook

Oktober 2023

2 okt.  Medverkan på hemkunskaps-lektioner på Fågelforsskolan under miljövänliga veckan.

v. 40 – Ekofrukost är temat för Naturskyddsföreningens vecka. Projektet ska 2023 försöka hitta en skola som kan erbjuda ekofrukost och då också bjuda in elever, föräldrar, politiker och tjänstemän i den kommunen till en föreläsning om ekologisk mat. Fungerar det bra så är tanken att försöka få bredare genomslag nästa år genom att utarbeta ett koncept.

Artikel ”Nu ska fler äta svenskt och ekologiskt” i tidningen Nära dig, sid 32 och 33.
Nära dig – för ett bra liv i en attraktiv region, oktober 2023 (pdf-fil, 4349 kB)

November 2023

15 nov. Ekologiskt är logiskten föreläsning i samverkan med Naturskyddsföreningen Mullsjö och Studiefrämjande.

23 nov. Utbildning för Sävsjö kommuns måltidsverksamhet

Februari 2024

28 februari. JU-studenter besöker ekologiska gårdar.
Ett 40-studenter från Jönköping International Business School (JIBS) vid Jönköping University fick träffa och diskutera hållbarhetsfrågor med driftiga livsmedelsproducenter i vårt vårt län.

Mars 2024

11 mars. Lisa Lemke i Värnamo – en livsviktigt föreläsning för alla som äter, alltså för dig! Varifrån kommer egentligen maten på ditt bord, varför kostar den som den gör och vad betyder det egentligen när vi väljer svenskt och ekologiskt i mataffären? Konsument-föreläsning med Lisa Lemke och ekologisk lantbrukare i Värnamo (Allianskyrkan)

12 mars. Lisa Lemke i Nässjö – en livsviktigt föreläsning för alla som äter, alltså för dig! Varifrån kommer egentligen maten på ditt bord, varför kostar den som den gör och vad betyder det egentligen när vi väljer svenskt och ekologiskt i mataffären? Konsument-föreläsning med Lisa Lemke och ekologisk lantbrukare i Nässjö (kulturhuset Pigalle)

https://www.smalandsdagblad.se/2024-03-12/tv-kocken-lisa-lemke-lantbrukarna-ar-mina-superhjaltar (Låst artikel, kräver prenumeration)

April 2024

2 april. Utbildning för Eksjö kommuns måltidsverksamhet.

16 april. Lisa Lemke i Jönköping – en livsviktigt föreläsning för alla som äter, alltså för dig! Varifrån kommer egentligen maten på ditt bord, varför kostar den som den gör och vad betyder det egentligen när vi väljer svenskt och ekologiskt i mataffären? Konsument-föreläsning med Lisa Lemke och ekologisk lantbrukare i Jönköping – Science Park

20 april. Studiebesök Skällingsö
Välkommen på studiebesök till Skällingsö ekologiska lantbruk lördag den 20 april kl.10:00-13:30. Vill du lära dig mer om ekologisk nötköttsproduktion och om betesmarkernas betydelse? Inbjudan som pdf.

Maj 2024

3-5 maj. Naturskyddsföreningens rikskonferens, Spira, Jkpg.

30 maj. Utbildning för Gnosjö kommuns måltidsverksamhet.

Vidare

Framåt ska ett påverkansarbete gentemot politiker genomföras genom att erbjuda föreläsningar, kanske i formen som nämns ovan, samt studiebesök erbjudas. Kretsar som idag arbetar med fokus på ekologisk matproduktion skulle kunna samordna sitt arbete med projektets kommande aktiviteter.

Kontakt har tagits med Naturskyddsföreningen riksorganisation för en föreläsningsturné om ekologisk mat under vintern. Närmare besked kommer men här kan kretsar anmäla intresse för att vara värd för en föreläsning i den egna kretsen.
Vartefter planeringen fortskrider så kommer mer information.

Besöksmål under Gårdsrundan med ekologisk produktion/förädling

Kålgårdens svampodling och gårdsbutik
Västra Holmgatan 48, Jönköping (odlar ostronskivling i ekologisk kaffesump)

Odensjö Östergård Gårdsbutik
Odensjö Östergård 2, Jönköping (ekologiskt nötkött)

Rudubodens Alternativodling
Rudu 23, Huskvarna (försäljning av KRAV-märk äppelmust, rotsaker, frukt)

Säby Gård AB
Säby Gård, Huskvarna (försäljning av KRAV-märkt nöt- och lammkött, korv)

Adelövs Gård
Adelövs gård 2, Tranås (ekologisk kyckling och nötkött)

Hattsjöhult
Hattsjöhult, Norrgården 2, Grimstorp (ekologisk gård, försäljning av grönsaker)

Fobo Eksjö/Nässjö lokalförening
Kvarnarps gård, Eksjö (visningsträdgård, odling och försäljning av eko-grönsaker)

Hulténs Eko Grönsaker
Sunnerby Norregård 2, Vrigstad (odling och försäljning av ekologiska grönsaker)

Jussö Ekogård
Jussö Gård 3, Skillingaryd (ekologisk äggproduktion)

Enets Marmeladeri & Cafe
Fröset Enet, Värnamo (ekologisk sylt, marmelad m.m. café)

Väderås Eko Lamm
Dannäs Väderås 1, Forsheda (ekologisk lammproduktion)

Tips

Föreläsning i Jönköping om hållbar konsumtion 24 oktober.

Lite statistik

Projektets officiella huvudsida

Mer ekologiskt i Jönköpings län-Utveckling i Jönköpings län (rjl.se)